esmaspäev, 30. november 2015

Rootsi - stalkerite paradiis

Ma pole kunagi eriti pidanud mõtlema oma privaatsuse või isikuandmete kaitse peale, kuna Eestis elades on see nii loomulik, et keegi minu teadmata minu kohta käivaid andmeid ei levita. See info, mida ise Internetti riputan, on sinna ju teadlikult pandud ja ausalt öeldes olen sellega arvestanud, et ise olen süüdi, kui seda kuidagi ära kasutatakse. Isegi 1182 lehel lepinguliste telefoninumbrite kuvamine keelati mõned aastad tagasi ära ja kui leiad enda kohta midagi, mille kohta arvad, et see võiks seal mitte olla, on igaühel täielik õigus paluda see maha võtta ja seda ka tehakse. Punkt. Eesti.ee-s saab küll kellegi teise andmeid requestida, kuid sellisel juhul näeb see inimene, kes tema kohta nõude teinud on. Guess what? See polegi nii loomulik, kui tundub, kuna...

 ...näiteks Rootsis elades sellise luksusega arvestada ei saa. Mind tutvustati selliste lehtedega, nagu www.merinfo.se, www.ratsit.se ja www.hitta.se. Ilmselt on neid veelgi. Rootsis kogub Skatteverket (ehk siis see amet, kus ennast elanikuks registreerima pead) elanike andmeid. Olgu, tore, loogiline. Mis ei ole asja juures aga kuigi tore, on see, et nähtavasti on kogutud informatsioon avalik. Ja seega kogu selle informatsiooni kuvamine erinevatel saitidel täiesti legaalne. Võtame näiteks merinfo.se.

Otsides iseennast, leian järgneva pildi:



Ehk siis – minu nimelisi elab Rootsis täpselt 1 ja see olen ilmselgelt mina. Okei, oma viga, et mul nii mitte-levinud nimi on, eks. Otsides näiteks nime Karl Svensson (minu jaoks Rootsi John Smith :D), leian üle 3600 tulemuse, sealt juba annab õiget inimest otsida, kuigi kui teada, kus piirkonnas inimene elab ja kui vana ta umbes on, saab tulemusi juba oluliselt kitsendada. Olgu, edasi minuga. Klikin oma „profiilile“, et näha, millist informatsiooni minu kohta leiab. Nii...

1) Isikuandmed:











Näha on minu täisnimi, minu sünniaeg ning fakt, et ma ei ole abielus, partnerluses ega oma kinnisvara. Vähemalt mitte Rootsis, hehe. Väidetavalt aga näeb ka kinnisvara maksumust, kui Rootsis kinnisavara omada. Ainus, mida siit niimoodi ei näe, on minu Rootsi isikukoodi 4 viimast numbrit. See olla sensitive data või midagi, aga kui endale konto teha ja sisse logida, siis pole ka selle kuvamine mingi probleem.

2) Aadress











Jah, aadress, kuhu olen ennast Rootsis sisse kirjutanud. Minu ametlik elukoht. Korteri täpsusega. KORTERI täpsusega. Rääkimata sellest, et on kohe näha ka minu üürileandja nimi (mille ma siin ära peitsin, sest no mu käsi lihtsalt ei tõuse sellist infot levitama, olgugi, et see on kõik avalikult saadav), võib klikata selle ilusa kutsuva sinise lingikese peale ja sealt leiab...

3) Kõik, kes on samale aadressile sisse kirjutatud:





















Jah. Sealt näeb, kellega ma koos elan. Ja kui hästi uurida, leiab ka selle, kes varem samal aadressil elanud on. Kogu ekside nimekiri! Hurraa! Minu puhul aga üürileandja ja see hipsterpoiss, kes mu kõrvaltoas elab, kolmas üürnik ennast ilmselt lihtsalt sisse kirjutanud pole. Noh, hetkel on nii, aga kui ma peaksin peika leidma ja temaga kokku kolima, siis ütleme nii, et ei ole kuigi keeruline teada saada, kes see on. Ja kui vana ta on. Ja ja ja... Läheme minuga edasi. Ilmselgelt pole mul ju midagi varjata.

4) Telefoninumber:









Mul on õnneks Rootsi number läbi firma ja seega nad seda üles pole leidnud, aga igaühe, kellel on Rootsis lepinguline telefoninumber, numbri saab siit kätte. Poisid, pidupäev! Enam ei pea julgust kokku võtma ja tütarlapse numbrit küsima minema, saab kohe SMSe saatma hakata! (helistada ju nagunii ei julge)

5) Teejuhised











Et noh, kui aadressist ei piisanud, siis... Trüki aga oma alguspunkt sisse ja kohe öeldakse sulle paremale, vasakule, üle mäe ja mere, otse, ringteelt kolmas väljasõit, kolme kilomeetri pärast paremale ja VOILAA. Kohal. Seal, kus ma ELAN.

6) Pilt mu elukohast















Puhuks, kui sa oled ikka ERITI sitt stalker ning aadressist ja juhistest ei piisanud, siis tunned vähemalt maja ära, kui kohal oled. Sealjuures täpselt selle mulgu pilt, kust minu trepikotta saab ja mis tegelikult aadressist erineval tänaval asub. MIKS MITTE, ma küsin... Ei, üldse pole creepy. Aa, ja muidugi fakt, et ma olen naine. Ja 25. Kui keegi mu sünniaastast arvutada ei osanud.

7) Palka










Olgu, olgu, siit saab lihtsalt infot, et end TASUTA liikmeks registreerides saad teada, kas teenid rohkem või vähem, kui mina. Nii põnev! Tegin ennast kasutajaks ka, et teada saada, mida sealt näeb, aga kuna ma pole veel Rootsist palka saanud, siis minu kohta andmeid polnud ja kellegi teise peal ma seda proovima ei hakka. Teadjamad aga oskasid rääkida, et on võimalik inimese KOGU finantsandmed ja krediidiajalugu saada. Sel juhul aga teavitatakse vähemalt selles osas, kes sinu kohta andmeid küsinud on. See muidugi ei takista neid andmeid saamast – teavitus saadetakse PÄRAST seda, kui sinu andmed on kolmandatele isikutele juba edastatud.

8) Töökohta









Ma ei tea täpselt, mis tingimustel siin töökohta näeb – minu oma ei ole aga mu landlady endist firmat nägi küll. Ning ratsit.se lehel oli ka otselink minu LinkedIn’i kontole.

9) Autot







Jällegi – ma ei oma Rootsis autot aga kui omaks, oleks siin kirjas selle mark, aasta ja värv. ISEGI VÄRV!! (Noh, kui juhuslikult minu maja ees mitu sama marki autot seisab.......)


10) Ei puudu ka FUN FACTS!! Ehk siis...

...millistel kuulsustel minuga samal päeval sünnipäev on:















Tore. Pole mitte mitte ühestki kuulnud. Oh mind harimatut matsi.


...mitu Kerlit Rootsis elab:







Vahva. Jube raske just mind üles leida, eks...


...mis on Rootsi Kerlide keskmine vanus:






Jee, olen veel noor!!


...ning otselink lille-kulleri teenusele, et mulle sünnaks lilli saata:







Enam ei ole teil vabandusi, et mulle mitte lilli kinkida!!

Kontakteerusin ka ühe sellise saidiga, et paluda minu informatsiooni peitmist, eksperimendi mõttes või nii. Vastuseks sain heietuse sellest, et see on kõik legaalne ja mul ei ole õigust oma andmeid peita. Ma siiani ei mõista, kuidas see EL-i seadustega kooskõlas on, aga rootslastel on ilmselgelt ükskõik. Usaldusepõhine ühiskond. Ei tea, kas ma olen liiga küüniline või rootslased liiga naiivsed, aga see ei ole okei. See ei ole üldse okei...

Welcome to Sweden!


4 kommentaari:

  1. Ehm. Algus ajas ju muigama, aga lõpp ikka päris naerma.. kõva häälega naerma.. rongis (jah eestlaastest kaasreisijad vaatavad vihase pilguga, et kuidas ma julgen siin pärast väsitavat tööpäeva ikka naeru kõkutada

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Hehe :D Vaesed eestlased, arvasid kindlasti, et oled drooge teinud või midagi :)

      Kustuta
  2. Heh heh. Mu kursaõde arvas, et tegelikult on rootslastel veel pikk maa minna. Lisaks rubriigile "fun facts" võiks seal olla veel "useful facts", milles võiks olla loetletud isiku nõrkused ja kitsaskohad nagu foobiad ja miks mitte ka allergiad..

    VastaKustuta
  3. Tere daamid ja härrad, kas vajate rahalist abi? Mina olen Susan Benson. Olen laenuandja ja ka finantskonsultant.

    Kas vajate projekti lõpuleviimiseks ärilaenu, isiklikku laenu, hüpoteeklaenu või laenu? Kui teie vastus on jaatav, soovitan teil pöörduda minu ettevõtte poole. Pakume igasuguseid laenuteenuseid, sealhulgas pikaajalisi ja lühiajalisi laene. Lisateabe saamiseks kirjutage meile e -posti teel: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) või saatke mulle otse WhatsAppis sõnum: +447903159998 ja saate kohe vastuse.

    Oleme terviklik finantsteenuseid pakkuv ettevõte ja oleme pühendunud, et aidata teil täita kõik teie soovid. Oleme spetsialiseerunud struktureeritud finantslahenduste pakkumisele üksikisikutele ja ettevõtetele kõige tõhusamal ja kiireimal viisil.

    Siin on mõned põhjused, miks peaksite meiega laenu saamiseks ühendust võtma;
    * Mugavus - saate laenu taotleda igal ajal ja igal pool.
    * Paindlik summa - teie otsustate, kui palju soovite laenata.
    * Kiire otsene rahastamine - saate laenu 24 tunni jooksul pärast kinnitamist.
    * Paindlik intressimäär - taskukohane intressimäär 3%.
    * Kõrged heakskiidumäärad - teil on 99,9% võimalus laenu saada
    * Paindlik tagasimakse - Te peate valima tagasimakse kuupäeva kas iganädalaselt, igakuiselt või kord aastas kestusega 1-30 aastat.
    * Lihtne veebipõhine rakendus.
    * Isikupärastatud juhendamine ja asjatundlikkus.
    * Varjatud tasusid pole

    Ärge kaotage võimalust rahapuuduse tõttu. Võtke kohe ühendust minu ettevõttega, saame teid laenuga aidata, sest oleme aidanud paljusid üksikisikuid ja organisatsioone, kes on kogu maailmas rahalistes raskustes

    Meie laenupakkumise kohta lisateabe saamiseks saatke meile oma laenutaotlus aadressil
    E -post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com
    WhatsApp/Telegram: +447903159998

    Vahendajad/konsultandid/maaklerid on oodatud oma kliente tooma ja on 100% kaitstud. Teeme täie kindlusega koostööd kõigi asjaosaliste hüvanguks.

    VastaKustuta